
Flu Warning:
Beware the Drug Companies!

Helen Epstein

In February 2009, a spike in influenza 
cases was detected in hospitals around 
Mexico City. Mexican government of-
ficials sent samples of throat cultures 
from patients to the US Centers for 
Disease Control (CDC) and the Cana-
dian National Laboratory in Winnipeg, 
whose scientists found a new version of 
the H1N1 influenza virus, named for 
the type of hemagglutinin and neur-
aminidase molecules on its surface that 
enable it to spread within the body. 

The discovery of what came to be 
known as “swine flu”—because pigs 
were the original source of the virus—
aroused enormous concern in public 
health circles. The 1918 flu pandemic 
that killed tens of millions of people 
globally was also caused by an appar-
ently new version of H1N1 influenza. 
Although other H1N1 viruses had been 
circulating in US populations for more 
than thirty years,1 the Mexican virus 
looked different and at first seemed 
to be especially aggressive. Soon the 
World Health Organization (WHO) 
began raising the alarm. Two billion 
people—one third of the global popu-
lation—could contract the disease, the 
agency warned, and millions might die. 
World Bank economists suggested that 
the total cost of such a pandemic—
counting lost business and increased 
health spending—could even reach 4.8 
percent of global GDP.2 

Panic spread throughout the world. In 
Mexico schools and offices were closed, 
flights were canceled, and the country 
lost $2.2 billion within a few weeks.3 
In the UK, the government’s swine flu 
website received 2,600 hits per second 
and crashed soon after it opened; in 
New York so many people panicked 
over any flu-like symptom that hospital 
emergency rooms were swamped with 
ten times more patients than normal, 
worsening care for those who really 
needed it.4 

In China and other countries, border 
nurses quarantined anyone with a fever 
seeking to enter the country. Even 
though direct pig-to-human influenza 
transmission is exceedingly rare, Egypt 
ordered the slaughter of all the pigs 
in Cairo, impoverishing thousands of 
Christian small-scale farmers. And in 
Afghanistan, the nation’s only pig was 
quarantined.5 

On June 11, 2009, Margaret Chan, 
the director-general of the WHO, an-
nounced that a “pandemic emergency” 
—or worldwide epidemic—of H1N1 
influenza was officially underway. Gov-
ernments around the world placed im-
mediate orders for anti-flu drugs and 
vaccines worth hundreds of millions of 
dollars, as a new stock index, *RXFLU, 
tracked company profits. According to 
J. P. Morgan, up to $10 billion was spent 
globally on “influenza preparedness” 
in 2009, including over $4 billion by the 
US alone.6 

The predicted dire emergency did 
not occur. In the 2009–2010 “influenza 
season” about 18,000 people died from 
the disease worldwide, fewer than in 
previous years, and the vast majority 

of victims had serious underlying con-
ditions such as cancer, lung disease, 
AIDS, or severe obesity, which can 
impair breathing.7 Since one influenza 
strain usually dominates all others 
during a typical flu season, H1N1 may 
actually have saved lives by displacing 
more aggressive viruses. The WHO 
maintains that its decisions were based 
on the best available evidence, but last 
year European governments, stuck 
with hundreds of millions of euros’ 
worth of unused medicines and vac-
cines, began asking questions. 

In March 2010, a Council of Europe 
report8 concluded that the H1N1 virus 
was known to be mild well before the 
WHO issued the pandemic “declara-
tion” and expressed concern about the 
influence of powerful pharmaceutical 
companies over decision-making at the 
agency. A draft of the WHO’s response 
was released in March 2011.9 It calls 
for more “transparency” but concludes 
that “no critic of WHO has produced 
any direct evidence of commercial 
influence on decision-making.” Un-
fortunately, the response does not ac-
count for the billions of dollars lost in 
the panic or for the lives that may have 
been put at risk by the agency’s hasty 
medical recommendations. 

Although influenza deaths are rela-
tively rare among those who aren’t oth-
erwise ill, since the 1950s experts have 
periodically warned that a 1918-like 

pandemic could recur. They became 
especially alarmed in 1997, when eigh-
teen people in Hong Kong contracted 
a new influenza virus known as H5N1 
from chickens, and six died. This “avian 
flu” virus didn’t spread from person 
to person, but since it was a thousand 
times more lethal than ordinary in-
fluenza, some experts feared that if it 
mutated into a virus that could spread 
more easily, it would kill millions in a 
very short time. 

In 1999, the WHO launched a pro-
gram to help governments prepare for 
this terrifying, if unlikely, possibility. 
The agency produced a document urg-
ing governments to draw up plans to 
alert the public and set up mass vac-
cination programs in the event that a 
new “pandemic” virus was found to 
be spreading. Because such a virus 
would have been previously unknown, 
it would take around six months for 
sufficient quantities of vaccine to be 
produced. However, the document also 
contained an annex describing a new 
class of anti-influenza drugs known as 
“neuraminidase inhibitors” that might 
help control the pandemic.10 

According to the annex, these drugs, 
by blocking the action of the neuramin-
idase protein, prevent the influenza vi-
ruses from spreading through the body, 
reducing the severity of symptoms. The 
drugs would also protect people who 
had been exposed to the disease, such 
as health care workers and relatives 
of patients, from becoming sick, or so 

the document suggested. In 1999, the 
manufacturers of these new drugs were 
still seeking approval from government 
regulators including the US Food and 
Drug Administration, but later edi-
tions of the WHO’s influenza pandemic 
guidance documents urged govern-
ments to “stockpile” them, because 
in an emergency their manufacturers 
might not have time to produce enough 
to meet demand.11 

When H5N1 “avian flu” broke out 
again in Asia in 2003, this “stockpil-
ing” recommendation led to a surge 
in influenza “pandemic prepared-
ness” spending. In 2005–2006, the US 
and European governments stockpiled 
nearly $3 billion worth of the most pop-
ular neuraminidase inhibitor, known as 
Tamiflu.12 At $10–$15 a dose, few de-
veloping countries in Africa, Asia, and 
Latin America would be able to afford 
Tamiflu, but Margaret Chan, then as-
sistant director-general of the WHO in 
charge of influenza pandemic coordi-
nation, joined by representatives from 
Hoffman–La Roche, Tamiflu’s Swiss 
manufacturer, urged Western govern-
ments to contribute to a Tamiflu stock-
pile fund for the developing world.13 

After the 2009 “pandemic emer-
gency declaration,” another scramble 
for the drug was soon underway, and 
annual Tamiflu sales surged to $2 bil-
lion.14 In Korea, rumors of shortages 
led HSBC and other powerful banks to 
compete with hospitals for stocks of the 
drug.15 Countries in Asia, Africa, and 
Latin America placed urgent Tami-
flu orders from WHO’s stockpile, and 
some governments even took out loans 
worth tens of millions of dollars from 
the World Bank’s Avian and Human 
Influenza Facility to purchase it.16 

Despite the panic over “avian flu,” or-
dinary influenza was still seen by most 
people as a mild disease, and most of 
the Tamiflu purchased in the US and 
elsewhere was probably “stockpiled” 
in warehouses and personal medicine 
cabinets, and not consumed. But in 
the early 2000s, Tamiflu was regularly 
prescribed in Japan, which accounted 
for over 60 percent of global consump-
tion.17 It was there that signs of pos-
sible trouble with the drug first began 
to emerge. 

 Dr. Rokuro Hama runs the Japan In-
stitute of Pharmacovigilance, an Osaka-
based nonprofit group that monitors 
pharmaceutical product safety. In 2002, 
shortly after Tamiflu was introduced in 
Japan, he received a number of case re-
ports of children who had begun behav-
ing strangely within hours of taking it. 
A fourteen-year-old boy wandered out 
of his family’s ninth-floor apartment 
and jumped over an exterior railing 
to his death; a seventeen-year-old boy 
ran out of his house onto a nearby free-
way, where he was killed by a speeding 
truck; a thirty-nine-year-old man and 
two three-year-old boys died suddenly 
in their sleep.

Hama wasn’t sure that these and 
the dozens of other similar cases he 
recorded were necessarily related to 



Tamiflu. Influenza itself can cause de-
lirium and death in severe cases and 
the vast majority of those who took the 
drug suffered no ill effect. But when 
Hama studied the cases carefully, he 
realized that the neurological symp-
toms differed from those sometimes 
seen in severe influenza cases; rather, 
they more closely resembled symptoms 
associated with overdoses of drugs that 
suppress the central nervous system, 
such as Valium.18 

In response to Hama’s case reports, 
the Japanese Ministry of Health, Labor, 
and Welfare commissioned a research 
team at Yokohama University to study 
2,846 pediatric influenza patients, 
some of whom had taken Tamiflu. The 
Yokohama researchers reported that 
hallucinations and other neuropsychi-
atric symptoms were no more com-
mon among children who had taken 
the drug than among those who had 
not. When Hama looked closely at 
this analysis, he concluded there were 
a number of errors, most having to do 
with what epidemiologists call “mis-
classification”—such as cases in which 
children with hallucinations were clas-
sified as not having taken Tamiflu when 
they almost certainly had.19 

Hama reanalyzed the Yokohama 
data and estimated that Tamiflu re-
sulted in a fourfold increase in the 
frequency of hallucinations and other 
neuropsychiatric side effects in chil-
dren with influenza.20 A journalist later 
alerted Hama to the fact that Chugai, 
the Roche subsidiary that markets 
Tamiflu in Japan, had provided funds 
for research to two of the scientists who 
worked on the Yokohama study. While 
there is no evidence of wrongdoing, 
such funding always raises the possibil-
ity of a conflict of interest.21 

Shortly after the WHO “pandemic 
announcement” in June 2009, Keiji 
Hayashi, a Japanese pediatrician who 
was aware of Rokuro Hama’s alarming 
case studies, decided he wanted more 
information about the risks and ben-
efits of Tamiflu. After all, if the drug 
really saved lives, it would be worth 
prescribing to his patients, despite the 
slight risk of severe side effects. But 
when Hayashi turned to the scientific 
literature, he found very few articles 
on the subject—and all of the research 
had been funded by Roche. 

The most important paper, whose 
main author was Laurent Kaiser, a 
doctor at the Swiss Hôpital Cantonal 
de Genève, appeared in the Archives 
of Internal Medicine in 2003.22 This 
paper, based on a summary of ten  
studies, concluded that patients who 
took Tamiflu were 55 percent less 
likely to experience severe flu compli-
cations—such as pneumonia—and 50 
percent less likely to need hospitaliza-
tion than patients who didn’t take the 
drug. Since hospitalization is expen-
sive, Kaiser’s finding suggested that 
the drug not only relieved suffering, it 
could also save money—an important 
consideration for governments consid-
ering the WHO’s advice to stockpile the 
drug. 

While Kaiser’s finding seemed pow-
erful, Hayashi was concerned that 
the drug’s entire reputation seemed 
to rest on this one article and a small 
number of others. He contacted Tom 
Jefferson, a British influenza expert 
with the Cochrane Collaboration, a 
British government–funded network 

of epidemiologists that conducts inde-
pendent reviews of medical research. 
The Cochrane group had published a 
favorable review of Tamiflu in 2006, 
based largely on the same articles that 
Hayashi had read.23 

When Jefferson and his colleagues 
read Hayashi’s letter, they too began 
to wonder whether their initial assess-
ment had been correct. They noticed 
several ambiguities and errors in Kai-
ser’s article that they hadn’t recognized 
before. For example, the definition of 
“complications related to influenza” 
used by the doctors in the study was 
imprecise, which made it difficult to tell 
what the study was actually measuring; 
in addition, the high rate of influenza 
seen in the clinics where the trials were 
carried out also seemed odd. Normally, 
only about 15 percent of what seem like 
“flu” cases are actually found upon lab 
testing to be caused by the influenza 
virus—the others are caused by some 
other microbe. But in the clinics where 
the Tamiflu trials were conducted, up to 
80 percent of flu-like illnesses were re-
ported to have been caused by influenza 
itself, raising the possibility that the  
patients had been selected for some 
reason that wasn’t made clear in the 
article.24

All pharmaceutical drugs are tested 
by randomly assigning one group of pa-
tients (in this case flu sufferers) to take 
a test drug (in this case Tamiflu) and 
another to take a placebo that looks 
the same. It is crucial that neither the 
patients nor their doctors know who is 
getting which, because if they did, they 
might be more inclined—consciously 
or not—to overrate any improvements 
in the group receiving the test medicine. 
However, epidemiologists are becom-
ing increasingly aware that even after 
the patient data has been collected, the 
statistical analysis of that data can be 
sensitive to the same wishful thinking. 
For example, since most trials are con-
ducted at several clinics, a statistician 
might select for analysis only those 
clinics, or subgroups of patients, in 
which outcomes were superior in the 
test-drug group—even though the re-
sults from all the patients and clinics 
originally enrolled would have shown 
no such effect. Or the person reporting 
the statistics might select for publica-
tion only those trials showing that the 
test drug had a positive effect, while 
suppressing the findings of the others. 
Data analysis is a subtle art, and some 
companies even use “data-mining” 
computer programs to extract positive 
findings from unpromising data.25 

In Kaiser’s case, one blunder was ob-
vious: the authors had combined the re-
sults of several smaller studies to come 
to the conclusion that Tamiflu reduced 
complications and hospitalizations. 
Combining the studies in that way de-
stroyed the “randomization” so the 
placebo and Tamiflu groups were no 
longer necessarily similar. For exam-
ple, if the placebo group now contained 
more patients with obesity or other risk 
factors for severe influenza complica-
tions, this would give Tamiflu an unfair 
advantage; if the Tamiflu group now 
contained more people who took aspi-
rin or other medications, a similar un-
fair advantage would result. Of course, 
combining the studies might also result 
in an underestimate of Tamiflu’s effec-
tiveness, but there was no way of know-
ing one way or the other without seeing 
the original patient records, which were 
not described in Kaiser’s article. 

The Cochrane team soon learned 
that they weren’t the only ones who 
had doubts about Tamiflu. The US 
Food and Drug Administration was 
also circumspect. The active ingredi-
ent in Tamiflu was discovered in 1989 
by an Australian biotechnology com-
pany that licensed it to the British firm 
GlaxoSmithKline (GSK). The com-
pany gave it the trade name Relenza, 
carried out clinical trials, and submit-
ted the results to the FDA in 1999.26 
The FDA scientific panel that reviewed 
this evidence was unimpressed; it 
noted that the drug—a powder for 
oral inhalation—had little effect on 
influenza symptoms and seemed to 
worsen breathing problems in people 
with asthma. The panel members voted 
13–4 against approval, but the agency 
overruled them and approved the drug 
anyway. The head of the FDA’s antivi-
ral drug program, Heidi Jolson, justi-
fied this decision on the grounds that 
Relenza might be useful for some pa-
tients, and even a weakly effective drug 
was better than nothing, given the fears 
then circulating about “avian flu.”27 Re-
lenza was approved the same year. By 
the end of 2000, a preliminary inves-
tigation suggested that Relenza might 
have been a factor in twenty-two deaths 
of influenza patients with asthma or 
other preexisting lung conditions. Yet 
the drug remains on the market.28 

Shortly after Relenza’s discovery, 
the hunt was on for a pill version of 
the drug that would not carry these 
respiratory risks. In the early 1990s, 
researchers at Gilead, a US biotech 
company, developed one and licensed 
it to Hoffman–La Roche, which gave 
it the trade name Tamiflu.29 Because 
Relenza had already been approved, 
the FDA gave Tamiflu “fast-track” sta-
tus, meaning that the clinical evidence 
was even less stringently reviewed than 
Relenza’s was. According to the FDA’s 
own review documents, the results 
of the largest Tamiflu trial, involving 
some 1,500 patients, were never care-
fully analyzed by the agency, even 
though its officials knew of the study’s 
existence. According to the documents 
Roche made available to Jefferson and 
his team, the company has conducted 
over one hundred clinical trials of the 
drug, but the results—let alone the 
details—of most of these studies have 
never been thoroughly examined by 
anyone outside the company, including 
the FDA.30 After granting approval, 
the FDA was cautious and required 
Tamiflu labels to state that the drug has 
not been demonstrated to reduce hos-
pitalizations, complications, or deaths 
from influenza.31 

When Jefferson became aware of 
the problems with Kaiser’s article and 
other papers on Tamiflu, he asked the 
authors for their original raw data so 
that he and his colleagues could redo 
the analysis themselves. But Kaiser  
and the others said that they couldn’t 
find the data, and suggested that he 
contact the company.32 After a delay 
of several months, Roche officials sent 
the Cochrane group a set of “research 
summaries” that essentially restated 
the results presented in the articles he 
was concerned about. 

According to the Cochrane group’s 
rules, the researchers were obliged 
to respond to Hayashi’s question in 
print within six months. The UK and 
Australian governments were also 

pressuring the group to update their 
2006 Tamiflu review, so in December 
2009 the researchers published an ar-
ticle in the British Medical Journal 
(BMJ) indicating that it was impossible 
to say whether Tamiflu reduced severe 
complications from influenza or not.33 
In a letter accompanying this article, a 
Roche official stated that the company 
would make “full study reports” avail-
able to independent researchers in the 
very near future.34 

Just after New Year’s Day 2010, 
Roche made additional data avail-
able to the Cochrane group and to 
the Harvard epidemiologist Marc 
Lipsitch. In a December 2010 confer-
ence presentation, Lipsitch presented 
a reanalysis of the ten “Kaiser studies” 
showing that in each case Tamiflu re-
duced what he called “lower respira-
tory tract complications” by about 40 
percent.35 Although this resolved the 
problems created when Kaiser lumped 
the studies together, it didn’t address 
the other problems the Cochrane team 
had identified, including the ambigu-
ous definition of “lower respiratory 
tract complications” and the mysteri-
ously high rate of influenza among the 
patients in the trials. These remaining 
problems raise questions about Lip-
sitch’s conclusions.

Meanwhile, the Cochrane team, 
which had by then grown to seven 
members,36 spent much of 2010 sifting 
through the heap of documents—some 
3,200 pages in all—that Roche made 
available to them. They also assembled 
a dossier of information on Tamiflu 
from various other sources, includ-
ing the FDA and other national drug 
regulators. In doing so, they noticed 
yet more discrepancies between the 
articles that had appeared in scientific 
journals and Roche’s internal docu-
ments, many concerning the drug’s 
safety. According to published articles, 
no potentially drug-related serious side 
effects—or “serious adverse events” 
as they are called—were reported 
in the papers describing two Roche-
sponsored clinical trials in which 908 
people took Tamiflu; but according to 
Roche’s unpublished documents, three 
“serious adverse events” that were pos-
sibly related to Tamiflu occurred in 
these trials.37 

In 2008, an article in the journal 
Drug Safety, signed by a group of 
Roche authors, claimed that rats and 
mice, both given a very high dose of 
Tamiflu, showed no ill effect.38 But ac-
cording to documents submitted to the 
Japanese Ministry of Health, Labor, 
and Welfare by Chugai, the Japanese 
Roche subsidiary, the exact same dose 
of Tamiflu killed more than half of the 
animals.39 As they died, the rats exhib-
ited many of the same central nervous 
system symptoms that Hama had de-
scribed in his case series on the Japa-
nese children.40 

The Cochrane group found, more-
over, that cases of hallucination and 
weird accidents have been fairly com-
monly reported in Roche’s post- 
marketing surveillance of Tamiflu.41  
An article in The International Journal 
of Clinical Practice claimed that these 
symptoms were just as common in in-
fluenza patients who did not take Tami-
flu.42 However, the data on which that 
observation is based have not been 
made public. 

How common are such discrepancies 



in the published medical literature? 
Six years ago, John Ioannidis, a pro-
fessor of epidemiology at the Univer-
sity of Ioannina School of Medicine 
in Greece, found that nearly half of 
published articles in scientific journals 
contained findings that were false, in 
the sense that independent researchers 
couldn’t replicate them.43 The problem 
is particularly widespread in medical 
research, where peer-reviewed articles 
in medical journals can be crucial in in-
fluencing multimillion- and sometimes 
multibillion-dollar spending decisions. 
It would be surprising if conflicts of in-
terest did not sometimes compromise 
editorial neutrality, and in the case of 
medical research, the sources of bias 
are obvious. Most medical journals re-
ceive half or more of their income from 
pharmaceutical company advertising 
and reprint orders, and dozens of oth-
ers are owned by companies like Wolt-
ers Kluwer, a medical publisher that 
also provides marketing services to the 
pharmaceutical industry.44 

Some of the Tamiflu articles were 
composed by “ghostwriters” associated 
with Adis, a Wolters Kluwer subsidiary 
that specializes in producing brochures 
and professional-looking articles for 
pharmaceutical company clients. This 
may help explain why some of the au-
thors of the Tamiflu articles told Jef-
ferson that they didn’t have the original 
clinical trial data upon which those 
articles were based: some of them may 
never have seen it. The Tamiflu ghost-
writers told Deborah Cohen, a BMJ re-
porter, that neither they nor the named 
authors on the articles had handled the 
Tamiflu data themselves—they had 
just been given the tables and figures 
by Roche officials and instructed to 
emphasize both the dangers of influ-
enza and the benefits of Tamiflu in the 
articles.45 

Eventually the Cochrane researchers 
realized that although there was much 
of interest in the documents Roche 
had sent them, they were still unable 
to draw any conclusions about whether 
or not Tamiflu was safe and effective 
against influenza complications such 
as pneumonia. Detailed descriptions 
of the original methods used in the 
trials were missing from the files they 
had received, making it impossible to 
reconstruct how the research had been 
planned from the start, and whether 
that plan had been modified along the 
way. Nor did the company provide them 
with any of the detailed case histories 
of patients who had experienced ad-
verse events in the trials. Throughout 
2010 and early 2011, Jefferson and his 
colleagues wrote to Roche on numer-
ous occasions requesting the missing 
information. Despite the company’s 
promise to make “full study reports” 
available to independent researchers, 
this request was never granted, so the 
Cochrane group continued to publish 
articles that were critical of Tamiflu. 

All Roche had to do to silence these 
Tamiflu skeptics was to release the in-
formation they requested. I began to 
wonder why Roche didn’t do this, and 
so I wrote to the company directly in 
February 2011. A Roche representa-
tive replied that Jefferson’s Cochrane 
group had all the material it needed 
to do a proper analysis of Tamiflu’s ef-
fectiveness. Since I knew from detailed 
discussions with Jefferson and his col-
leagues that they did not consider this 
to be true, I tried a different approach. 
Among the documents the Cochrane 

group received from Roche was a table 
of contents listing four or five chapters 
or “modules” for each of the Kaiser 
studies. Module 1 was a summary of 
the trial results. But according to the 
table of contents, Modules 2 through 
5 contained the information Jefferson 
and his colleagues had been seeking, 
including the randomization protocol 
and its modifications, detailed patient 
histories, and reports of adverse events. 
But while Roche had sent them Module 
1, it had not sent the others.

“Do the ‘full study reports’” con-
taining all five modules exist?” I asked 
my correspondent at Roche. “A simple 
‘yes’ or ‘no’ answer will do.” In reply, 
she did not say “yes” or “no,” but re-
peated her claim that the Cochrane 
group had all the information it needed 
to analyze the Tamiflu studies. 

The many contradictions in the evi-
dence concerning Tamiflu and Relenza 
raise questions about the WHO’s deci-
sion to declare an influenza “pandemic 

emergency” in 2009 and promote these 
drugs to fight it. In May 2009, a month 
before the pandemic declaration was is-
sued, Roy Anderson, a prominent Brit-
ish epidemiologist and adviser to both 
the WHO and the UK government, 
gravely warned a BBC radio audience 
that only Relenza and Tamiflu would 
prevent a catastrophe on the scale of 
the 1918 influenza pandemic.46 At the 
time, Anderson was receiving £116,000 
per year from GlaxoSmithKline, 
manufacturer of Relenza. Calls for 
Anderson to resign from the UK gov-
ernment’s Scientific Advisory Group 
for Emergencies soon followed.47 A few 
months later, Anderson, citing a desire 
to concentrate on research, stepped 
down from his post as rector of Impe-
rial College London, but he remains 
an adviser to both the UK government 
and the WHO.48 

During the ten years leading up to 
the pandemic declaration of 2009, sci-
entists associated with the companies 
that were to profit from the WHO’s 
“pandemic preparedness” programs, 
including Roche and GlaxoSmithKline, 
were involved at virtually every stage 
of the development of those programs. 
The companies funded the documents 
giving guidance on preparing for the 
influenza pandemic, in which the WHO 
recommended the stockpiling of Tami-
flu and Relenza. Consultants drafted 
parts of these documents and joined 
WHO officials in fund-raising for the 
Tamiflu stockpile. Industry-supported 
scientists were also on the committee 
that issued the “pandemic emergency 

declaration.”49 That announcement 
caused developing countries to request 
assistance from the WHO’s Tamiflu 
stockpile fund, and these requests con-
tributed to a tripling of the drug’s sales 
in 2009.50 By declaring a pandemic and 
linking the response to Tamiflu stock-
piling, the WHO could not have done a 
better job of promoting Roche’s inter-
ests. Until Roche shares more infor-
mation on Tamiflu with independent 
researchers, we won’t know whether 
the agency did so at the expense of the 
rest of us.

Conflicts of interest plague American 
public health agencies too. One mem-
ber of the WHO’s Emergency Commit-
tee was Nancy Cox, head of the 
Influenza Division at the US Centers 
for Disease Control, whose lab receives 
grants from the International Federa-
tion of Pharmaceutical Manufacturers 
Association, of which Roche and GSK 
are members. I was surprised to learn 
that a US government agency, which is-
sues policy recommendations to state, 
federal, and international health au-
thorities, could receive money from an 
organization supported by industries 
that stood to profit from those recom-
mendations.51 A recent CDC guidance 
document issued by the Influenza Divi-
sion, listing Cox as director on the first 
page, ignores the Cochrane group’s con-
cerns, claiming that clinical trials show 
Tamiflu is effective against severe influ-
enza complications and is not associ-
ated with neuropsychiatric side 
effects.52 

The FDA also relies increasingly 
upon fees and other payments from 
the pharmaceutical companies whose 
products the agency is supposed to 
regulate.53 This could contribute to 
the growing number of scandals in 
which the dangers of widely prescribed 
drugs have been discovered too late. 
Last year, GlaxoSmithKline’s diabetes 
drug Avandia was linked to thousands 
of heart attacks, and earlier in the de-
cade, the company’s antidepressant 
Paxil was discovered to exacerbate the 
risk of suicide in young people. Mer-
ck’s painkiller Vioxx was also linked 
to thousands of heart disease deaths. 
In each case, the scientific literature 
gave little hint of these dangers. The 
companies have agreed to pay settle-
ments in class action lawsuits amount-
ing to far less than the profits the drugs 
earned on the market.54 These prec-
edents could be creating incentives for 
reduced vigilance concerning the side 
effects of prescription drugs in general.  

The billions wasted on the H1N1 
pandemic by the US government alone 
exceed the entire $3.2 billion annual 
budget of the FDA. Strengthening this 
agency, and creating new laws to en-
sure its independence from the drug 
industry, could potentially save our 
cash-strapped government money, and 
it could also save lives. Forcing drug 
companies to make all their origi-
nal data available to all independent 
researchers would achieve much the 
same thing, and cost absolutely noth-
ing. Legislators and the public should 
demand both of these reforms without 
delay. 	

—April 14, 2001



1See Joel C. Gaydos et al., “Swine In-
fluenza A Outbreak, Fort Dix, New 
Jersey, 1976,” Emerging Infectious 
Diseases, January 2006. In addition to 
those named in this article, I wish to 
thank Peter Doshi and Philip Alcabes 
for discussions.
2See Global Development Finance, the 
World Bank, 2009, Chapter 1, “Pros-
pects for the Global Economy.”
3Ioan Grillo, “Mexico’s Swine Flu Bat-
tle Cry: A Return to Normal on Cinco 
de Mayo,” Time, May 5, 2009. 
4Anemona Hartocollis, “Lessons 
Learned, City Prepares for a Resur-
gence of Swine Flu,” The New York 
Times, July 20, 2009.
5Jean MacKenzie, “Afghanistan’s 
Only Pig Quarantined? Must Be Bad,”  
GlobalPost.com, November 12, 2009.
6See Paul Flynn, “The Handling of the 
H1N1 Pandemic: More Transparency 
Needed,” Social, Health and Family 
Affairs Committee, Council of Eu-
rope, March 23, 2010; and Jeff Levy, 
“Did the World Health Organization 
Exaggerate the H1N1 Flu Threat?,” 
New Jersey News Room, June 10, 2010.
7See, for example, Ellen H. Lee, “Fa-
talities Associated with the 2009 H1N1 
Influenza A Virus in New York City,” 
Clinical Infectious Diseases, June 1, 
2010.
8See Flynn, “The Handling of the 
H1N1 Pandemic.”
9See “Preview: Report of the Review 
Committee on the Functioning of 
the International Health Regulations 
(2005) and on Pandemic Influenza A 
(H1N1) 2009,” World Health Organiza-
tion, March 7, 2011.
10See “Influenza Pandemic Plan: The 
Role of WHO and Guidelines for Na-
tional and Regional Planning,” World 
Health Organization, April 1999; and 
Andrew Jack, “WHO in Plan for Flu 
Drugs Stockpile in Asia,” Financial 
Times, November 14, 2005.
11See “Pandemic Influenza Prepared-
ness and Response: WHO Guidance 
Document,” World Health Organiza-
tion, April 2009.
12Andrew Jack, “Feeling the Strain,” 
Financial Times, September 2, 2006.
13Andrew Jack, “WHO Aims to Set Up 
Bird Flu Drugs Pool,” Financial Times, 
November 14, 2005.
14Andrew Jack, “Roche and Glaxo 
Team Up to Test Rival Swine Flu 
Drugs,” Financial Times, September 8, 
2009.
15Bomi Lim and Sangim Han, “Roche, 
HSBC, Novartis Probed by Korea 
FDA on Tamiflu (Update 1),” Bloom-
berg, November 6, 2009.
16ht tp : / /web.worldban k.org / W B -
SITE/EXTERNAL/TOPICS/EXT
AVIANFLU/0,,contentMDK:21355
695~isCURL:Y~menuPK:3642531~
pagePK:210058~piPK:210062~theSit
ePK:3124441,00.html
17See Jack, “Feeling the Strain.”
18See Rokuro Hama, “Fatal Neuropsy-
chiatric Adverse Reactions to Osel-
tamivir: Case Series and Overview of 
Causal Relationships,” International 
Journal of Risk & Safety in Medicine, 
2008.
19See Hama, “Fatal Neuropsychiatric 
Adverse Reactions to Oseltamivir.”
20See Hama, “Fatal Neuropsychiatric 
Adverse Reactions to Oseltamivir.”
21See Ichiko Fuyuno, “Tamiflu Side Ef-
fects Come Under Scrutiny,” Nature, 
March 22, 2007.
22Laurent Kaiser et al., “Impact of 

Oseltamivir Treatment on Influenza-
Related Lower Respiratory Tract 
Complications and Hospitalizations,” 
Archives of Internal Medicine, July 28, 
2003.
23Tom Jefferson et al., “Antivirals for 
Influenza in Healthy Adults: System-
atic Review,” The Lancet, January 28, 
2006.
24See Peter Doshi, “Neuraminidase 
Inhibitors—The Story Behind the Co-
chrane Review,” British Medical Jour-
nal, December 8, 2009.
25See John P. A. Ioannidis, “Why Most 
Published Research Findings Are 
False,” PLoS Medicine, August 2005.
26See Jack, “Feeling the Strain.”
27See Deborah Cohen, “Complica-
tions: Tracking Down the Data on 
Oseltamivir,” British Medical Journal, 
December 8, 2009.
28See David Willman, “Relenza: Of-
ficial Asks If One Day Less of Flu Is 
Worth It,” Los Angeles Times, Decem-
ber 20, 2000.
29See Jack, “Feeling the Strain.”
30See Tom Jefferson et al., “Ensuring 
Safe and Effective Drugs: Who Can 
Do What It Takes?,” British Medical 
Journal, January 11, 2011.
31See Doshi, “Neuraminidase Inhibi-
tors—The Story Behind the Cochrane 
Review.”
32See Jefferson et al., “Ensuring Safe 
and Effective Drugs: Who Can Do 
What It Takes?”
33Tom Jefferson et al., “Neuraminidase 
Inhibitors for Preventing and Treat-
ing Influenza in Healthy Adults: Sys-
tematic Review and Meta-Analysis,” 
British Medical Journal, December 8, 
2009.
34See James Smith, “Point-by-Point 
Response from Roche to BMJ Ques-
tions,” British Medical Journal, De-
cember 8, 2009.
35Miguel A. Hernán and Marc Lipsitch, 
“Oseltamivir and Risk of Lower Respi-
ratory Tract Complications in Patients 
with Flu Symptoms: A Meta Analysis 
of Ten Randomized Clinical Trials,” 
Influenza: Translating Basic Insights, 
Washington, D.C., December 2–4, 
2010. 
36Tom Jefferson, Cochrane Acute Re-
spiratory Infections Group, Cochrane 
Collaboration, Rome, Italy; Mark A. 
Jones, Queensland Health/University 
of Queensland, Centre for Health-
care Related Infection Surveillance 
and Prevention/School of Population 
Health, Brisbane, Australia; Peter 
Doshi, Program in History, Anthropol-
ogy, Science, Technology and Society 
E51-070, Massachusetts Institute of 
Technology, Cambridge, Massachu-
setts, USA; Chris B. Del Mar, Faculty 
of Health Sciences and Medicine, Bond 
University, Gold Coast, Australia; Carl 
J. Heneghan, Department of Primary 
Health Care, University of Oxford, 
Oxford, UK; Rokuro Hama, Japan In-
stitute of Pharmacovigilance, Osaka, 
Japan; Matthew J. Thompson, Depart-
ment of Primary Health Care, Univer-
sity of Oxford, Oxford, UK.
37See Jefferson et al., “Ensuring Safe 
and Effective Drugs: Who Can Do 
What It Takes?”
38See Stephen Toovey, “Assessment of 
Neuropsychiatric Adverse Events in 
Influenza Patients with Oseltamivir: A 
Comprehensive Review,” Drug Safety, 
Vol. 31, No. 12 (2008).
39See Hama, “Fatal Neuropsychiatric 
Adverse Reactions to Oseltamivir”; 
Chugai Pharm Co., New drug approval 
package (NAP) of oseltamivir (in Japa-

nese), 2000; Tamiflu capsule for treat-
ment (in Japanese); Chugai Pharm Co., 
New drug approval package (NAP) of 
oseltamivir (in Japanese), 2002; Tami-
flu dry syrup.
40See Hama, “Fatal Neuropsychiatric 
Adverse Reactions to Oseltamivir.”
41Tom Jefferson, “Possible Harms of 
Oseltamivir—A Call for Urgent Ac-
tion,” The Lancet, October 17, 2009.
42See J. R. Smith and S. Sacks, “Inci-
dence of Neuropsychiatric Adverse 
Events in Influenza Patients Treated 
with Oseltamivir or No Antiviral 
Treatment,” The International Journal 
of Clinical Practice, April 2009.
43See Ioannidis, “Why Most Published 
Research Findings Are False.”
44See www.wolterskluwerpharma.com.
45See Cohen, “Complications: Track-
ing Down The Data on Oseltamivir.” 
46BBC Radio 4 Today, May 1, 2009.
47Pam Das, “Rector of Imperial Col-
lege London Resigns,” The Lancet, 
November 28, 2009.
48See David Derbyshire, “Government 
Virus Expert Paid 116k by Swine Flu 
Vaccine Manufacturers,” Daily Mail, 
July 27, 2009, and Das, “Rector of Im-
perial College London Resigns.”  
49Deborah Cohen and Philip Carter, 
“WHO and the Pandemic Flu ‘Conspir-
acies,’” British Medical Journal, June 
3, 2010.
50See Steve Goldstein, “Roche Hikes 
Profit Goal as Tamiflu Sales Triple,” 
MarketWatch, July 23, 2009.
51Although the CDC does not receive 
direct grants from industry, it has a 
nonprofit arm, known as the CDC 
Foundation, which essentially serves as 
a contract research liaison between the 
pharmaceutical industry and CDC sci-
entists, accepting grants from compa-
nies for specific research projects such 
as the development of vaccines, diag-
nostic kits, and other health-related 
commodities.
52See Anthony E. Fiore et al., “An-
tiviral Agents for the Treatment and 
Chemoprophylaxis of Influenza,” Mor-
bidity and Mortality Weekly Report, 
January 21, 2011.
53See Marcia Angell, “FDA: This 
Agency Can Be Dangerous,” The New 
York Review, September 20, 2010.
54“Drugmaker to Pay in Avan-
dia Settlement,” The News Tri-
bune (Tacoma, WA), July 14, 2010; 
and Official Vioxx Settlement,  
www.officialvioxxsettlement.com; and 
“$64 Million Paxil Settlement OK’d,” 
Associated Press, May 24, 2007.


